Menu Zamknij

Rośnie rynek magazynowy

rynek powierzchni magazynowej

Szybki rozwój firm zajmujących się handlem elektronicznym sprawił, że coraz więcej sprzedawców internetowych buduje swoje magazyny w Europie Środkowej. Ten ruch wywołuje ożywienie w gospodarce regionu, a kraje takie jak Czechy i Polska czerpią z nowego trendu największe korzyści.

Kraje Europy Środkowej są popularne ze względu na ich bliskość do wiodących gospodarek Europy. Im bliżej Niemiec, Holandii, Szwajcarii znajdują się sprzedawcy e-commerce, tym szybciej mogą dostarczać zamówione produkty do klientów.

Rekordowe inwestycje w nowe powierzchnie magazynowe

Niewielka odległość od klientów w krajach takich jak Szwajcaria i Niemcy jest bardzo ważnym czynnikiem determinującym podjęcie decyzji o lokalizacji magazynu. Nie bez znaczenia jest również fakt, że kraje Europy Środkowej są połączone sprawną siecią transportową, co ułatwia tworzenie sieci dystrybucji. Ponadto, sprzedawcy e-commerce korzystają z łagodnych przepisów w krajach takich jak Polska, Węgry i Czechy.

Nie bez znaczenia jest również tania siła robocza, która zawsze była jednym z powodów napędzających inwestycje zagraniczne. Jeszcze kilka lat temu firmy produkcyjne przenosiły swoją działalność do Azji Południowo-Wschodniej i Ameryki Południowej ze względu na tanią siłę roboczą i wykwalifikowanych pracowników oferowanych przez te regiony. Natomiast drugim popularnym regionem przyciągającym duże inwestycje zagraniczne jest Europa Środkowa. Nie inaczej sytuacja wygląda w logistyce.

W ubiegłym roku w tym regionie zainwestowano rekordową sumę 2,8 miliarda euro. Już na pierwsze dwa kwartały tego roku eksperci przewidują większy napływ inwestycji do regionu. Największe inwestycje napływają oczywiście z Azji. Nie chodzi tu tylko o istniejące magazyny. Firmy e-commerce z Azji chętniej zabezpieczają grunty i dodatkowe aktywa, a następnie inwestują więcej pieniędzy w rozwój obiektów, które mogą wesprzeć ich działalność w Europie Środkowej. Dotyczy to zarówno budowy własnych magazynów, ale również wynajem magazynów będących własnością dużych operatorów logistycznych.

E biznes napędza wzrost powierzchni magazynowej

Obiekty logistyczne nie zostały pierwotnie zaprojektowane dla firm zajmujących się handlem elektronicznym. Są one budowane z myślą o tradycyjnych firmach logistycznych, więc nagły skok był w niespodziewany. Jednak po tym, jak firmy e-commerce stały się liderami w swoich branżach, a koronawirus tylko umocnił ich pozycję, ich pozycja stała się niepodważalna.

Nowe obiekty, które powstają obecnie, są projektowane z myślą o specyficznych potrzebach firm e-commerce. Oznacza to projekt budynku magazynowego nastawiony na maksymalną wydajność, wsparcie dla automatyki i maszyn oraz dodatkową elastyczność w zakresie cech budynku. Nowy trend wpływa również na to, aby magazyny i obiekty logistyczne były samowystarczalne energetycznie.

Budowa magazynów. Przemysł budowlany wymyśla coraz to nowe sposoby na szybsze wznoszenie wymaganych konstrukcji, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów i zapewnieniu bezpieczeństwa. Istnieje również wyzwanie związane z kosztami: konstrukcje muszą być budowane szybko, ale projekty budowlane muszą nadal spełniać wymagania budżetowe.

Wzrost powierzchni magazynowej w Polsce 2021

Jeśli spojrzeć na statystyki z ubiegłego roku, to oznaki są obiecujące. W Polsce odnotowano największy wzrost powierzchni magazynowej. Tylko w ubiegłym roku w Polsce dostępne powierzchnie magazynowe wzrosły o 17%. Firmy takie jak P3 i Logicor rozwijają się w niewiarygodnym tempie. Napływają również inwestycje z Azji i Stanów Zjednoczonych.

To pcha rynek nieruchomości w kierunku bardzo dużych wzrostów. Mapletree Investments, spółka inwestycyjna z siedzibą w Singapurze, przejęła niedawno Prologis za 1,1 miliarda dolarów. Wśród aktywów logistycznych Prologis znajduje się kompleks w Polsce. To tylko jeden z wielu przykładów nowych inwestycji.

Należy pamiętać, że niesie to za sobą również wzrost zapotrzebowania na wózki widłowe, regały czy materiały opakowaniowe. Co dodatkowo napędza rynek logistyczny w Polsce i Europie środkowej.